Aktualności Fundacji Studio Wschód Obraz  newsa 15768 Dodano 09.02.2019

Kresowa wyprawa od Karpackiego szlaku Legionów Polskich po Kruczą Skałę

Pasja do górskich wypraw i przyjaźń narodziła się na cmentarzu, gdzie wedle niektórych wszystko się kończy, a wedle nas jest miejscem gdzie się wiele zaczyna. Połączyła nas wspólna odbudowa kurhanu Polskich Legionistów w Karpackiej Pasiecznej na Kresach. Przez kilka dni w czwórkę wędrowaliśmy po górach w okolicach Lubawki, malowniczej miejscowości na pograniczu polsko-czeskim. Weszliśmy na Kruczą Skałę, gdzie z punktu widokowego rozciąga się przepiękny widok na panoramę Bramy Lubawskiej, kotliny, w której położona jest miejscowość.

I Szlak Legionów Polskich – od poznania się do wspólnej odbudowy pomnika legionistów.

Trójka z nas poznała się przy renowacji pomnika żołnierzy II Brygady Legionów, leżącego u podnóża
Karpat. Tam pracując na rzecz naszego kresowego dziedzictwa znaleźliśmy wspólny język, oraz
narodziła się przyjaźń. Dla każdego z nas sprawa Kresów jest bliska sercu, dzielimy też pasje
historyczne oraz zapał do górskiego wędrowania. Wspólnie uczestniczymy w wielu inicjatywach
prowadzonych przez Fundację Studia Wschód. Wspólna odbudowa pomnika i możliwość zintegrowania się przy pracy była wynikiem przypadku i pilnej potrzeby. W przeciągu dwóch dni należało zmobilizować grupę wolontariuszy do Pasiecznej, by tam przewieźć taczkami na górę gdzie znajdował się kurhan kilka ton piachu. Zadanie to przypadło wówczas Arturowi Sułkowskiemu, który w lipcu kieruje pracami na polskim cmentarzu w Jampolu na wschodnim Podolu. Artur wykonał szereg telefonów, jednak niestety z dnia na dzień nikt nie był wstanie wyjechać na kilkudniowe prace przy pomniku.

Z pomocą nadeszli wówczas początkujący wolontariusze z Wrocławia i Lubawki, których Artur poznał trzy lata temu na kresowym obozie akcji ,,Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia” w Krzyżowej. W przypadkowy sposób pod koniec obozu Kuba Pilarski i Kajetan  Mazgaj wpadli w oko, wzrok przykuła koszulka Kajetana z podobizną rtm. Witolda Pileckiego. Po krótkim teście sprawdzającym wiedzę historyczną o najodważniejszym żołnierzu II wojny światowej, wyłuskano dwóch kolejnych znamienitych wolontariuszy, wiedzę trzeba było sprawdzić, gdyż nic tak nie drażni jak noszenie koszulki z symboliką narodową lub bohaterem przez ludzi nie wiedzących jakie mają znaczenie i zasługi. I tak wykonanie telefonu do osób z którymi raz tylko się rozmawiało, ponad rok temu było strzałem w dziesiątkę. Spontanicznie wyruszyliśmy z Wrocławia do Pasiecznej (dawne woj. stanisławowskie), gdzie w szybkim tempie wykonywaliśmy powierzone nam zadania.

Codziennie po pracy w Pasiecznej przy mogile polskich legionistów, wyruszaliśmy w góry znajdujące się za cmentarzem, przechodząc potoki, wzajemnie wciągając się na strome skarpy. Odnajdowaliśmy ścieżki  „Żelaznej Brygady” Przy okazji zbieraliśmy ogromne podgrzybki i kozaki, które wręczaliśmy naszej gospodyni w Nadwórnej ku jej ogromnej radości. Odbudowanie i wyświęcenie mogiły polskich żołnierzy sprawiło, że górskie wędrówki stały się naszym sposobem na dalszą integrację. Już po zakończonej pracy, w dniu uroczystości dołączyła do naszej górskiej brygady Klaudia Bednarska, która będąc uczennicom Zespołu Szkół Gastronomicznych we Wrocławiu, przyjechała na uroczystości w poczcie sztandarowym z resztą uczniów którzy pracowali z nami przy pomniku. W takim składzie wyruszyliśmy parę dni temu na Kruczą Skałę.

II Krucza Skała – wyprawa w góry na pograniczu polsko-czeskim.

Mimo zalegającego śniegu bez problemu dotarliśmy we wszystkie zaplanowane przez nas punktu trasy. W terenie przyszedł czas na obiad, więc rozpaliliśmy ognisko, zjedliśmy kiełbasę oraz wypiliśmy świeżą herbatę. Doskonaliliśmy tym samym zdolność radzenia sobie w terenie bez używania zdobyczy techniki.   Cały czas mieliśmy wokół siebie przepiękne krajobrazy, jakie oferuje Rezerwat Przyrody Kruczy Kamień, oraz cała okolica.

Wszyscy mamy pod swoją opieką cmentarze odwiedzane w lipcu. Na turystycznym szlaku spotkali się wolontariusze ,,żytomierscy” oraz ,,jampolscy”. Nasze grupy dbają o przynależne nekropolie od wielu lat, przez co ich stan z roku na rok staje się coraz lepszy.

Dowodzi to temu, że w Akcji poza oczywistym działaniem na rzecz naszych dziadów i pradziadów-
żyjących lub też nie, oraz ich spuścizny, możemy zawiązać trwałe, cenne i wartościowe znajomości,
przyjaźnie, oraz znaleźć bratnie dusze. W każdej inicjatywie najważniejsi są ludzie. Tworzymy w końcu jedną wielką kresową rodzinę, do której oczywiście zapraszamy wszystkich, którym są one bliskie. Jako zbiór wolontariuszy jesteśmy tak silni jak nasze najsłabsze ogniwo. Góry uczą współdziałania, karcą egoizm, by jeden nie pozostawiał drugiego samego na pastwę losu. Poniżej galeria zdjęć z wyprawy.

Zdjęcia: Klaudia Bednarska, Tekst: Artur Sułkowski, Kuba Pilarski

Zobacz też:

X edycja akcji „Mogiłę pradziada ocal od zapomnienia” zainaugurowana podczas koncertu kresowego w Sycowie [wideo]

Młodzież remontuje pomnik polskich legionistów na Kresach Wschodnich

Ku chwale Legionistów Polskich. Zbiórka na odbudowę Pomnika Żelaznej Brygady w Pasiecznej

Rodacy z Kresów proszą o pomoc w odbudowie pomnika „Żelaznej Brygady”

Kontynuujemy zbiórkę na odbudowę pomnika „Żelaznej Brygady”: nasi wolontariusze w programie „Halo Polonia”

Newsletter

zapisując się do naszego newslettera na bieżąco będziemy informować Cię o nowych artykułach, aktualnościach oraz akcjach organizowanych przez Studio Wschód